کد خبر : 77518
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 ژوئن 2026 - 20:52
-

ادعای جنجالی وزیر خارجه آمریکا درباره تنگه هرمز / مخالفت عمان با سیستم دریافت عوارض

ادعای جنجالی وزیر خارجه آمریکا درباره تنگه هرمز / مخالفت عمان با سیستم دریافت عوارض

مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که عمان طرفدار سیستم دریافت عوارض برای عبور از تنگه هرمز نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد: ما به اقدامات ایران نگاه می‌کنیم، نه به شعار‌های آنها.

مارکو روبیو امروز در بحرین درباره ایران مدعی شد: می‌توانید اسمش را عوارض بگذارید، می‌توانید اسمش را هزینه بگذارید، هر چه دوست دارید صدایش کنید، این بازی با کلمات است. واقعیت این است که هیچ کشوری در جهان حق ندارد برای استفاده از آبراه‌های بین‌المللی هزینه دریافت کند و این هرگز شرط قابل‌پذیرشی در هیچ توافقی نخواهد بود. رئیس‌جمهور به‌طور کامل در این باره شفاف سازی کرده است.

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، می‌گوید که دیدار «بسیار، بسیار خوبی» با کشور‌های حوزهٔ خلیج فارس داشته است.

او می‌گوید که کشور‌های حوزهٔ خلیج فارس در جریان تمام مراحل مربوط به ایران قرار خواهند گرفت.

روبیو ادعا کرد که هیچ گونه حمایتی از سوی کشور‌های حوزهٔ خلیج فارس برای دریافت عوارض یا هزینه‌ها در تنگه هرمز وجود ندارد.

وی در نشست شورای همکاری خلیج فارس در بحرین گفت: اگرچه ما خواهان توافق هستیم، اما به هر قیمتی به دنبال توافق نیستیم. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم… که هیچ بخشی از این توافق، به هیچ وجه، امنیت، ثبات یا رفاه هیچ‌یک از شرکای ما در منطقهٔ خلیج فارس را تضعیف نکند.

وزیر خارجه آمریکا درباره ایران ادعا کرد: فرض کنیم که ما دیوانه شدیم و کاملاً عقل‌مان را از دست دادیم و تصمیم گرفتیم با مکانیزم عوارض یا هزینه‌ها موافقت کنیم.

این چطور قرار است کار کند؟ عملاً شدنی نیست. چون عواقب نپرداختن چیست؟ فرض کنید یک کشتی بگوید: «خب، من این هزینه را نمی‌پردازم.» این مثل عوارض جاده نیست که یک قبض برایتان پست شود. به سمتشان تیراندازی می‌شود.

او مدعی شد: شما به یک کشتی شلیک کنید، یک کشتی را غرق کنید، دیگر هیچ کشتی دیگری حرکت نخواهد کرد. پس چنین سیستمی نه تنها غیرعاقلانه است، بلکه امکان‌پذیر هم نیست. حتی عملیاتی هم نیست. پس بهتر است همین حالا این خیال‌پردازی را کنار بگذارید.

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، در پاسخ به سوال خبرنگاری که دربارهٔ نقش او در مذاکرات دیپلماتیک با ایران سوال پرسیده بود، واکنش تند نشان داد و این پرسش را «تحلیلی احمقانه» خواند و در عین حال از نقش ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به عنوان رهبر مذاکرات دفاع کرد.

وزیر خارجه آمریکا در این خصوص گفت: معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، پس از رئیس‌جمهور، دومین شخص قدرتمند در دولت ماست. این واقعیت که او مستقیماً در این موضوع دخیل است، نشان‌دهندهٔ اهمیتی است که دولت ما به این موضوع داده است؛ بنابراین من فکر می‌کنم مشارکت او در این مذاکرات بسیار مثبت است.

روبیو عنوان کرد: [در جلسه با اعراب]، صندوق بازسازی ایران با کشور‌های حوزهٔ خلیج فارس مورد بحث قرار نگرفت.

او مدعی شد: روابط ما با عمان خوب است. آنها می‌گویند که طرفدار سیستم عوارض در هرمز نیستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.